SHOCKWAVE

Hieronder wordt shockwave therapie uitgelegd in 8 vragen en antwoorden. Shockwave is geen therapie op zich maar wordt aangevuld met een oefenprogramma bestaande uit excentrische oefeningen.

1. WAT IS SHOCKWAVE OF ESWT?

ESWT staat voor Extra corporele Shock Wave Therapie. Met een speciaal ontworpen toestel worden shockgolven toegediend met de bedoeling deze op een zeer gelokaliseerde plaats toe te dienen.

2. WANNEER DEZE BEHANDELING TOEPASSEN?

Deze therapie laat toe om volgende aandoeningen te behandelen:

langdurige (meer dan 4 tot 6 maanden) peesontstekingen waarbij geen andere behandeling meer aanslaat bv. chronische achillespeesontsteking, chronische kniepeesontsteking, chronische tennis- of golferselleboog, chronische hielpijn door fasciitis plantaris (het peesblad ter hoogte van de voetzool), chronische schouderpeesontstekingen, chronische ontstekingen ter hoogte van de buitenzijde van de heup.

chronische peesontstekingen  met inliggende verkalkingen bv. calcifiërende supraspinatustendinitis ter hoogte van de schouder.

3. HOE WERKT HET?

Shockwave zorgt voor:

• een verhoogde doorbloeding in de spieren en pezen waardoor genezing bevorderd wordt;

• transformatie van een chronische naar een acute ontstekingszone;

• opheffen van verkalkingen;

•  werking (Gate Control - Endorfinisch - spreiding Substantie P);

• versoepeling van fibreuze littekenzones;

• verlichting van triggerpoints;

4. HOE VERLOOPT DE BEHANDELING?

De patiënt wordt liggend of zittend behandeld naargelang de aard van het probleem.  Na een correcte lokalisatie wordt met de behandeling gestart. Gedurende de behandeling vragen we de patiënt zo weinig mogelijk te bewegen om de exacte plaats precies te kunnen behandelen.

Eerst wordt gestart met de laagste intensiteit. Het toestel veroorzaakt shockgolven die door de patiënt als een kloppend gevoel ter hoogte van de ontstoken zone wordt aangevoeld.

Het toestel creëert 10 tot 20 shockgolf-impulsen per seconde (Hz) en er worden gemiddeld een 1500 tot 2000 shockgolven toegediend (naargelang de te behandelen pees). Tijdens de behandeling wordt de dosis (1,4 - 4,0 Bar)  opgedreven, echter steeds binnen de pijngrens van de patiënt.

5. HOE LANG DUURT DE BEHANDELING?

De behandeling wordt 3-6 keer herhaald met een 5-10-tal dagen tussen de behandelingen.

6. IS HET PIJNLIJK?

De shockgolven worden als een kloppend gevoel ervaren op de ontstoken zone. In eerste instantie wordt het als onaangenaam aangevoeld, doch vrij snel is er gewenning zodat het onaangenaam kloppend gevoel afneemt tot verdwijnt. Dit laat ook toe om de dosis tijdens de behandeling op te drijven, echter steeds onder de pijngrens. Het is namelijk uiterst belangrijk dat de te behandelen zone zo min mogelijk bewogen wordt. Er is geen toename van de pijn na de behandeling. Bij het stopzetten van de shockgolf-impulsen verdwijnt het onaangenaam gevoel bijna onmiddellijk.

7. ZIJN ER BIJWERKINGEN?

Mogelijke bijwerkingen als reactie op de behandeling zijn:

• lokale roodheid ter hoogte van de huid met in zeldzame gevallen een kleine bloeduitstorting

• toename van de pijnklachten

• zwelling

8. WANNEER MAG HET NIET?

Deze behandeling kan niet worden toegepast bij:

• virale of bacteriële infectie, koorts

• zwangerschap

• een acute ontsteking

• belangrijke peesscheuren

• metaal of prothese in de nabijheid is (pacemaker, implantaten)