REVALIDATIE NODIG ?

NEUROLOGISCHE REVALIDATIE

Je kunt hier terecht om te revalideren na een centrale of perifere neurologische aandoening (hersenbloeding, herseninfarct, Parkinson,  zenuwontstekingen ...).

Waarom neurologische revalidatie?

Revalidatie na een hersenbloeding of herseninfarct

Een beroerte, herseninfarct of cerebrovasculair accident (CVA) betekent een ongeval in de bloedvaten van de hersenen. Het is een verzamelnaam voor aandoeningen veroorzaakt door een gestoorde bloedvoorziening in de hersenen. Hierdoor ontstaat een zuurstoftekort en sterft een stukje hersenweefsel af. Afhankelijk van welk deel van de hersenen zonder bloed valt, leidt een beroerte onder meer tot verlammingen, spraakproblemen en geheugenstoornissen, vaak met een blijvende handicap tot gevolg.

Na een hersenbloeding of –infarct verliest u een deel van uw zelfredzaamheid. Om deze terug te winnen, moet u opnieuw leren om uw evenwicht, coördinatie, spierkracht, staan en stappen te oefenen. Een kinesitherapeut helpt u hierbij. Deze behandeling helpt u om zo snel en goed mogelijk uw oude leven weer op te pikken.

Revalidatie bij na Parkinson

Parkinson is een neurodegeneratieve aandoening.  Hierbij sterven bepaalde cellen af in de hersenen. Hierdoor wordt de chemische stof dopamine niet meer geproduceerd. Dopamine speelt een belangrijke rol in het overbrengen/vertalen van wat onze hersenen willen naar de zenuwbanen, die op hun beurt de boodschap doorgeven aan onze spieren.

Bij aandoeningen zoals Parkinson gaan de motorische functies langzaam achteruit. De behandeling probeert de evolutie van de ziekte zo traag mogelijk te laten verlopen. De revalidatie is gericht op het onderhouden van de bestaande fysieke mogelijkheden, valpreventie, voorkomen van gewrichtsverstijving en spierverkorting, de aanpassing van de leefomgeving aan de motorische beperkingen en het aanbieden van adequate hulpmiddelen om zo lang mogelijk zelfstandig te functioneren.

Hoe bereidt u zich voor op neurologische revalidatie?

Voor de behandeling draagt u het beste sportieve kledij en vast schoeisel.