EEN SPORTBLESSURE OPGELOPEN?

WAAROM SPORTREVALIDATIE?

Een snelle terugkeer naar de sport is de hoofdreden waarom sporters aan sportrevalidatie beginnen. De drang om opnieuw pijnvrij te bewegen of te sporten is voor velen vaak groot en stilzitten is dan ook geen optie. Als sporter is het extra frustrerend om niet meer zorgeloos te kunnen bewegen door een letsel. Daarom proberen we om je zo snel mogelijk op een verantwoorde manier terug op de been te krijgen.

VOOR WELKE BLESSURES?

Sportrevalidatie is nodig bij blessures aan spieren, gewrichten en beenderen. Het kunnen zowel acute traumatische letsels zijn, zoals verstuikingen van gewrichten, spier- of peesscheuren en breuken,  als chronische overbelastingsletsels zoals peesontstekingen (bv.achillespeesontstekingen, runners knee, jumpers knee, schouderontstekingen en/of –verkalkingen) en rugproblemen. Soms komt er zelfs chirurgie aan te pas (bv. voorste kruisbandoperaties, artroscopieën, schouderoperaties, ...).

WAT TE DOEN BIJ EEN SPORTLETSEL?

Hier kunnen we een onderscheid maken tussen acute en chronische letsels.

Bij acute sportletsels is het nodig  om zo vlug mogelijk actie te ondernemen. Een zo juist mogelijke diagnose stellen en doelgericht handelen is belangrijk. Goede eerste zorg kan het verschil maken voor een snel en goed herstel. Als je bv je enkel verstuikt hebt, moet je direct zelf ijs leggen, maar het leggen van een goede tape en de juiste adviezen krijgen is ook belangrijk voor een spoedig herstel. Na een paar dagen kan dan de verdere revalidatie beginnen.

Bij chronische sportletsels is het belangrijke om de juiste diagnose te stellen en vooral de oorzaak te vinden. In veel gevallen kan je rustig verder sporten met de juiste dosering.

HOE BEHANDELEN?

Sportkiné begint met een grondig onderzoek waarin we de oorzaak van het letsel proberen te achterhalen. Daarna wordt een behandelplan opgesteld. De nadruk ligt op functionele oefentherapie. Maar ook manuele therapie en indien nodig taping en electrotherapie komen aan bod. Verder behoren advies en thuisoefeningen tot het pakket.

Je wordt begeleidt om te herstellen van een sportblessure en terug pijnvrij te bewegen met volledige sporthervatting als einddoel.. Hierbij is het doel om niet alleen curatief, maar ook preventief te werken om nieuwe blessures te voorkomen.

De focus ligt op het opnieuw balanceren van je lichaam door de zwakkere schakels in je lichaam te gaan trainen en je conditie terug op peil te brengen.

VOOR WELKE SPORTERS?

Iedere sporter, zowel recreatief als (semi)professionele kan zonder probleem terecht bij een sportkinesitherapeut. Er wordt alles aan gedaan om je herstel te bespoedigen en je conditie terug op te bouwen. Door niet meteen terug op het hoogste niveau te sporten, vermijd je herval en overbelasting van de spieren of pezen.